Evert (ook op Hofstijl.nl)

Fietsen is lekker. Bij de kiloknaller in de buurt van de Houtrusthallen kan dat heel goedkoop. Voor 15 euro per maand ga ik in een benauwd zaaltje voor een breedbeeldscherm en dvd-speler zitten op een fiets. Met andere slachtoffers, veelal in wielertenue. Dan zetten we Evert aan.

Evert heeft altijd goeie zin. Evert zegt tegen ons: ,,smeren jullie je goed in, want de zon schijnt hard vandaag.’’ Dan lacht hij om zijn grap. Evert zit ook op een fiets en achter hem zien we een landschap. De Alpen, Tanzania, Spanje of Rotterdam. De dvd is gemaakt vanaf het dak van een auto, zodat het net lijkt alsof je daar zelf fietst. Dat is leuk. Onze hersenen laten zich om de tuin leiden, want als er een scherpe bocht naar links komt op tv, hangt de helft mee naar links. Ik voel me zelfs misselijk worden in een haarspeldbocht.

Iedere keer dat ik me daar uitsloof, denk ik aan mijn oma. Dat ik me in zo’n zaaltje in het zweet fiets. Drie kwartier suggestie van buitenlucht, keurig ingepast tussen de andere activiteiten van de dag. Dat zou mijn oma niet begrijpen.  ,,Het ziet er goed uit mensen’’, zegt Evert. ,,Zien jullie de sneeuw op de toppen? Wie straks het eerst een sneeuwpop heeft gebouwd.’’ Hoe vaker ik ga, hoe meer landschappen ik zie, hoe harder Evert lacht, des te meer ik naar buiten verlang. Sinds vriend A. vorige week op zijn racefiets in de Ardennen een tocht heeft gemaakt staat mijn besluit vast.
Dag Evert: tijd voor een echte racefiets.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

