Alzheimer (ook op Hofstijl.nl)

Alzheimer is afschuwelijk, maar voor mensen die hun humor niet verliezen, valt het soms mee. Mijn moeder is zo iemand. ,,Vind je dat ik erg achteruit ben gegaan’’,  vraagt ze bezorgd als we het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) inlopen voor de halfjaarlijkse controle. Ze wil per se niet naar een verzorgingshuis. Wij ook niet. ,,Je kortetermijngeheugen gaat achteruit, maar je doet geen rare dingen.’’

Ze vraagt vaak welke dag het is.  Maar eenmaal alleen thuis, kijkt ze naar de krant, scheurt een velletje van de Peter van Straaten Zeurkalender en bladert in haar agenda wat ze vandaag gaat doen. Nog altijd de geordende bibliothecaresse.

We lopen naar de afdeling geriatrie.  Van de borden ‘U bevindt zich in gebouw B/C, verdieping 0, ontvangstruimte 2 en 3’ raak ik zelfs gedesoriënteerd. Op de afdeling zijn medewerkers vervangen voor automaten en barcodes. ‘Hier kunt u zich melden voor uw afspraak’, lees ik.

De verpleegkundig geriater stelt mijn moeder wat vragen. Of ze weet op welke verdieping we nu zitten. Ik zou het niet weten. Mijn moeder ook niet. Maar ze kijkt naar buiten, telt de verdiepingen van de naastgelegen vleugel en gokt de derde verdieping. Helaas.

De verpleegkundige wil weten hoe het gaat met eten en slapen of ze nog zelf boodschappen doet. Dat laatste bevestigt mijn moeder volmondig. ,,Wij doen ook boodschappen’’, vul ik aan. Maar voel me meteen een beetje een verrader. Mijn moeder kijkt me aan. ,,Je hoeft toch niet alles te vertellen. Anders neem ik je de volgende keer niet meer mee, hoor.’’ Ze schaterlacht.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

