Weggooien is een kunst (eerder op Hofstijl.nl)

Er zijn mensen die spullen kunnen weggooien en er zijn mensen die dat niet kunnen. Ik behoor helaas tot de laatste groep. Gelukkig heb ik een groot huis. Zodat ik de zooi die ik al een half leven achter me aansleep en waar ik nooit naar omkijk, maar die per se niet weg mag, kan bewaren op een zolder.

Vroeger had ik een vriendin die wel eens mijn klerenkast doornam. Heb je dit afgelopen jaar aangehad, vroeg zij een rood vestje omhoog houdend? Nee, maar… Weg ermee dan! En hop daar verdween dat mooie vestje wat ik nooit droeg omdat het net iets te kort was in de vuilniszak.  Zonde dacht ik dan. En dit lelijke rokje? Misschien kan ik dat nog eens combineren met een… Weg ermee! Van haar pikte ik dat. Bij anderen zie ik ook altijd feilloos wat weg kan.

De makelaar zou komen om foto’s  te maken voor een taxatie van mijn woning. Hij was al eens eerder geweest en nogal negatief, maar toen had ik dan ook niets opgeruimd. Subtiel had de makelaar aan de telefoon gevraagd of ik wat spullen kon opbergen zodat hij makkelijk foto’s kon maken. Dus toog ik op zondagmiddag  aan het werk. Waarom heb ik toch altijd anderen nodig om aan dit soort klussen te beginnen?

Deze afzichtelijke sjaal, of is het een tafelkleed, mag zeker wel weg? En daar kwam het stemmetje: maar die heb ik ooit in Egypte gekocht. Oké, ergens op de plank dan maar. Die radiocassetterecorder? Dan kan ik mijn cassettebandjes niet meer afluisteren. Dat oude matras? Daar kunnen de kinderen nog leuk mee spelen. En dat kapotte kinderbedje zou een vriendin een half jaar geleden al komen ophalen.

Uiteindelijk stond alleen een monsterlijk half kapot Barbie-kasteel van de kinderen bij de vuilnisbak. Nee, niets van mij. Kasten doen wonderen, zelfs in mijn huis, met mijn spullen.

De makelaar kwam, zei helemaal niets over hoe mooi en netjes ik had opgeruimd. Mijn stem klonk hol op de overloop. Wel had hij onderzoek gedaan in de buurt naar soortgelijke woningen. Die deden meer dan hij aanvankelijk dacht. Hij taxeerde een goeie prijs. Maar dat kwam ook omdat ik zo mooi had opgeruimd. Zeker weten.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

