GEZAG

politie-klompenNietsvermoedend kom ik de Hema uit, stap op mijn fiets als een agent me tegenhoudt en zegt dat ik niet op de stoep mag fietsen. Maar natuurlijk, hij heeft gelijk. Gezagsdragers worden al genoeg uitgejouwd. Ik doe daar niet aan mee. Je zou maar een agent zijn en telkens mensen tot de orde moeten roepen. Ik vind het opvoeden van mijn eigen kinderen soms al lastig. Met de fiets aan de hand loop ik verder. ,,Komt u eens even terug’’, roept hij mij na. ,,Ik zei dat u moest wachten.’’ Huh? ,,Ik wil u even spreken.’’
,,Je krijgt een boete hoor’’, sist een vrouw met een fiets aan de hand. Nu zie ik pas dat de agent haar rijbewijs in handen heeft en op een soort pinapparaat bezig is een boete uit te schrijven. ,,Fiets lekker weg, joh!’’ Welnee, denk ik naïef, die agent wil me even spreken, me even een uitbrander geven. Mag wel, eventjes. De vrouw moppert tegen de agent dat het pure willekeur is. De agent mompelt dat ze bezwaar kan maken. Ineens dringt tot me door dat hij mij misschien wél wil bekeuren. ,,U gaat mij toch geen boete geven he?’’, vraag ik. ,,Dat weet ik nog niet’’, zegt hij. ,,U reed wel op de stoep.’’ Ineens wordt de 4 havoleerling in mij wakker. Ja zeg, sta hier niet te wachten op een geldboete. Prima, de orde handhaven, maar vijf meter fietsen op de stoep in een stad? Kom nou. De agent gebaart mij te blijven staan, maar als hij naar achteren loopt, spurt ik weg. ,,Mevrouw, mevrouw’’, roept hij mij na. Ik race de straat uit, glimlach en voel me weer even zestien jaar. Het wordt nooit wat met die gezagsdragers in Nederland.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op GEZAG

  1. Jeannette van Uffelen zegt:

    Goed zo! Je kunt je geld wel beter besteden, toch?

Geef een reactie

