Vallen na je vierde

geschaafde knieënWie valt er nou na zijn kindertijd nog van de fiets? Natuurlijk soms een ongeluk. Maar vallen zoals je viel toen je leerde fietsen? Dit voorjaar ging ik voor het eerst wielrennen met mijn vriend in de buurt van Maastricht. Bluffen van te voren: ik fiets je eruit, fanatiek als ik ben in de sportschool. Hij glimlachend, want fietst al vanaf zijn geboorte: natuurlijk schatje. Om te beginnen: hoe werken die schoentjes die je moet vastklikken aan je pedaal? Nieuwe schoenen, nieuwe plaatjes, stroef dus. Van een snelle reactie kan geen sprake zijn. Ook niet in mijn hoofd. Binnen twee meter lig ik al tegen de stoeprand geplakt. Gewoon omgevallen. Even pijn, meteen tranen. Kinderlijke reflex, zo vaak gezien bij mijn eigen kinderen. Wat een dom gevoel nu ik het zelf ben. Met één voet vastgeklikt, de ander los vertrekken we. Wennen en oefenen onderweg. De wind suizend langs mijn oren wanneer ik als een katapult van een heuvel raas. Kicken. En dus vergeet ik dat ik vastzit met mijn pedalen. Het is net als links rijden in Engeland. Bij een overgang waar ik voorrang moet verlenen, rem ik keurig af en… kieper om. Ik lach om mezelf; dat voelt al beter. Laatste stukje in de stad, klik ik mijn rechtervoet los terwijl we een druk kruispunt naderen. Maar in plaats van mijn rechtervoet uit te steken, kiezen mijn hersenen op het allerlaatste moment voor mijn vastgeklikte linkervoet. Daar lig ik voor de derde keer op m’n snuit. Wat een afgang met al die mensen erbij. Ik krabbel overeind en loop naar mijn vriend. Als volwassene hoor je niet meer te vallen. Ik zal volgende keer heel lief voor mijn kinderen zijn als ze mij hun geschaafde knietjes tonen. Nu weet ik weer hoe dat voelt.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

