ALZHEIMER AAN DE KEUKENTAFEL

huishoudelijke hulp‘Utrecht krijgt 600 klachten over korten op thuiszorg’, aldus een bericht in de Volkskrant van 23 jan.: Hulpbehoevenden ouderen en gehandicapten zijn boos omdat ze zonder ‘keukentafelgesprek’ gekort worden op de huishoudelijke hulp. Den Bosch wordt genoemd als gemeente die dit wel voortvarend heeft aangepakt. Nou daar weet ik inderdaad alles van. Mijn moeder met Alzheimer heeft wel zo’n keukentafelgesprek gehad en daar werd ik niet vrolijk van. De mevrouw van het zorgloket wilde mijn moeder per se zien, alvorens zij een besluit kon nemen haar voor drie uur in de week te korten. Mijn tegenwerping dat al lang bij diverse instanties bekend is dat ze Alzheimer heeft, mocht niet baten. Na ons eerst vele vragen te hebben gesteld over wie wat regelt, begon ze over haar veiligheid. “Is het wel veilig dat zij hier alleen woont?” “Waarschijnlijk niet, want ja, wat is veiligheid? Ze doet in ieder geval geen rare dingen, als u dat bedoelt.” “Maar wat als ze valt?” “Tja…” “Ja, ik vraag het maar hoor.” “Ze kan vallen, maar ze is hier gelukkig. Leven is een risico. Ook als je Alzheimer hebt.” “Hebben jullie al aan camera’s gedacht?” “Pardon?” “Dat je kunt zien of ze valt.” “Maar wie moet die beelden dan de hele dag bekijken?” “Nou, ik wil het maar gezegd hebben, hoor”, zegt ze enigszins bits. Dat zij straks niet de schuld krijgt als mijn moeder onverhoopt ligt te verkommeren op de grond. Ik krijg er bijna een schuldgevoel van. Misschien moet ik alsnog maar een klacht indienen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

