ZIEK

ziek zijnIk mag best ziek zijn van mijn kinderen, maar ziek gedrag wordt niet getolereerd. Ik krijg een paar mooie tekeningen en extra kusjes. Maar op het verzoek of dochter van bijna tien een pak van die lekkere yoghurt bij de natuurwinkel wil halen, komt als antwoord: ‘helemaal naar de Eco Plaza?! Ja hee, dan zeg ik ook dat ik ziek ben.’ Om er vervolgens toch heen te gaan, want eigenlijk is het best spannend om samen met je zusje zo ver alleen te lopen.

Het was lang geleden dat ik me zo ziek voelde. Dat ik in bed lag en dacht: ik moet opstaan, ik moet wat doen, ik moet opstaan, ik moet wat doen, ik moet… Om vervolgens te ontdekken dat er weer een uur voorbij was. Morgen zal ik me wel weer beter voelen. Ook twee dagen volgehouden. Want ziek zijn, dat is iets van anderen. Ik word niet ziek, want ik loop hard. Zo was het. Vóór die 39,5 graden koorts dan.

Ziek zijn heeft voor mijn kinderen een angstige betekenis. Hun vader is heel erg ziek geweest. Dus peilen ze of ik soms hetzelfde heb. Vertwijfelde gezichtjes. Gaat het? Wat heb jij dan? En word je wel weer beter? En waarom ga je nou weer in bed liggen? Na vele geruststellingen en excuses dat ik zo’n vaatdoek ben, nemen ze van me aan dat ik gewoon ziek ben. En gewoon ziek is niet erg. Dus vragen ze vrolijk verder wat we eten vanavond. En of we straks nog even gaan stoeien.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

