De Gevlogen Persdiensten

Werken bij een bedrijf dat per 1 januari wordt opgeheven is een wonderlijke ervaring. Talloze malen hebben mijn GPD-collega’s van economie geschreven over ontslag. 45 mensen op straat? Peanuts, niet eens een nieuwsbericht. Nu zijn we het zelf.

Zelfs bij de meest rationele collega’s passeren alle stadia van emoties de revue. Eerst het  ongeloof en de woede, gevolgd door galgenhumor en collectieve meligheid. ‘Wie heeft er dienst op 31 december?’ Iemand plakt een geel stickertje met zijn naam op een breedbeeld televisie. Ik hoor mezelf aan de telefoon zeggen: ‘Ah, verschijnt dat rapport in februari 2013…hum ja…’Of mensen tegen mij aan de telefoon: ‘Zo, bestaan jullie nog?’

Thuis is er verdriet. Ooit de trotse Geassocieerde Persdiensten, toen de Gehalveerde en Geamputeerde Persdiensten, straks de Gevlogen Persdiensten. En het rare en meteen ook het normale is: tot die tijd gaan we gewoon door. Alles wordt anders, maar nu nog even niet. Verhalen worden gemaakt, krantenpagina’s gevuld.

De laatste weken begint er toch enig motivatieverlies op te treden. Al is het maar omdat iedereen in zijn hoofd bezig is met wat hij gaat doen na 1 januari. Sommigen hebben al een andere baan. Mijn collega showt haar nieuwe visitekaartjes, mijn andere collega kijkt gekweld weg. Maar ja, zij heeft al contact bij een uitgever. Ineens zijn mijn leuke collega’s mijn concurrenten geworden. Gelukkig verbroedert dat snel. We gaan voor onszelf beginnen en elkaar helpen. Ik voel eindelijk weer een opwinding. Ik ga freelancen en ik heb er zin in. Ook al heb ik duizenden concurrenten. En het gaat me lukken. Hoe dan ook. Maar eerst nog wat mooie verhalen bij de GPD. Nu het nog kan.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op De Gevlogen Persdiensten

  1. Peter Kuijt zegt:

    Mooi, Mayke! Een hart onder de riem, voor jezelf en voor je collega’s. Die laatste weken komen we ook nog wel – lachend – door.

Geef een reactie

